Järjestän tieteen/tekniikan popularisoinnin koulutuksia tutkijoille ja asiantuntijoille. Räätälöin kurssit yleisön mukaan, esimerkiksi fyysikoille suunnatulla kurssilla käytännön esimerkit ovat fysiikan alalta, it-alan kurssilla it-alalta.

Keväällä 2015 pidin Jyväskylän yliopiston it-alan tutkijoille suunnatun tieteen popularisoinnin kurssin ja syksyllä 2014 fyysikoille räätälöidyn kurssin. Kurssit sisälsivät kolme luentokertaa (2 h/kerta) ja vierailun Ylen Keski-Suomen toimitukseen.

Luennoilla käyn runsaasti läpi käytännön esimerkkejä ja tehtäviä. Lisäksi kurssilaiset tekevät harjoitustyönä tutkimus- tai väitöstiedotteen tai tiedejutun lehteen. Annan harjoitustyöstä palautteen henkilökohtaisessa palautetilaisuudessa.

Kurssilla olen käsitellyt muun muassa seuraavia asioita:

– Miten tieteellinen kirjoittaminen (artikkeli tieteellisessä julkaisusarjassa) ja populaarikirjoittaminen (lehtijuttu, uutinen) eroavat toisistaan?

– Miten kirjoitetaan hyvä väitöstiedote ja miten kirjoitetaan hyvä populaaritiedejuttu?

– Esimerkkejä omalta alalta: millainen on hyvä tiedejuttu, mikä on uutinen (ja miten se tehdään), mitä pitää varoa?

– Miten valmistaudun haastatteluun ja mitkä ovat oikeuteni haastateltavana?

Olen pyytänyt kursseilta palautetta ja saanutkin hyviä kehittämisehdotuksia. Suurin osa palautteesta on ollut positiivista, ja moni on kertonut, että kurssi oli erittäin hyödyllinen. Ohessa muutamia palautekommentteja.

Aiemmin olen pitänyt luennon tieteen popularisoinnista myös Tampereen yliopiston lääketieteen jatko-opiskelijoiden ABC of scientific communication -kurssilla. Opetuskokemusta minulla on lisäksi aiemmalta uraltani mikrobiologina: olen vetänyt Helsingin yliopistossa mikrobiologian laboratoriokursseja 1,5 vuoden ajan sekä ohjannut parina vuonna biometrian luentoja/harjoitustöitä kurssilla AEL:ssä.

Ota yhteyttä, niin räätälöin kurssin, joka sopii juuri teille!